Alman otomobil tasarımcısı sonraları "böcek" adı altında dünya
çapında satış rekorları kıran KdF- Wagen'i (otomobil) 1935'ten itibaren
üretmeye başladı. Porsche, İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra ilk spor otomobili
geliştirdi.
Porsche, Maffersdorf/Bohemia'da musluk tamircisi bir babanın oğlu olarak
dünyaya geldi. Boş zamanlarında teknik ve elektrikle uğraştı. Liseyi
bitirdikten sonra Viyana'ya giderek Teknik Üniversiteye dinleyici öğrenci
olarak yazıldı. İlk işini elektrik motorları üreten bir işletmede buldu.
Otomobil tutkusunun farkına burada vardı. Lohner-Porsche Porsche 1900'daki
Paris Fuarı'nda, kendi buluşu olan ve dingillerindeki elektrik motorlarıyla
çalışan otomobili sergiledi.
Taşıt aracını Viyana saray arabaları yapımcısı Lohner şirketinin elemanı olarak
yaptığı için, bu yeni otomobil Lohner-Porsche olarak tanındı. Bunun hemen
ardından düşüncesini daha da geliştirerek elektrik motorlarını bir benzin
motoru aracılığıyla besledi. Bu yeni tahrik biçimiyle şanzıman dişlisine gerek
kalmıyordu.
Porsche teknik müdür olarak Viyana Neustadt'taki Austro-Daimler şirketine
geçti. Burada tanınmış bir uzun mesafe yarışı olan Prinz-Heinrich-Fahrt için
yaptığı otomobille yarışı bizzat kazandı.
Porsche ayrıca uçak motorları ve Birinci Dünya Savaşı'nda topları taşıyan
çekici araç tasarımcısı olarak kendisine bir isim yaptıktan sonra, savaşın
ardından tasarladığı iki binek otomobiliyle Austro-Daimler'deki son
başarılarına imza attı. 1923'te firmanın Stuttgart'taki merkezine teknik müdür
ve tasarımcı olarak geçti. Avusturya'daki Steyr şirketinde kısa bir süre
(1928-30) çalıştıktan sonra, 55 yaşında bağımsızlığı seçti.
Kendi Şirketi Uluslararası bir şöhrete sahip olan Porsche, yorulmak bilmeksizin
daha başka teknik yenilikler de geliştirdi ve çeşitli firmalar için komple yeni
otomobiller tasarladı.
Esnekliği dolayısıyla yüklenme halinde dönebilen bir amortisör elemanı olan
döner çubuk yaylanıcısını (süspansiyonunu) buldu. Sıkışık parasal durumunu,
ardından gelen yıllarda Nasyonal Sosyalist rejimin önemli bir taşıt aracı
danışmanı olarak düzeltti. İyi kişisel ilişkilerinin ve ortak çıkarlarının
bulunduğu Hitler'in buyruğuyla Porsche, geniş halk kitlelerinin satın
alabilecekleri sağlam bir otomobil tasarımına başladı.
Hitler'in diğer koşulları şunlardı: Saatte 100 kilometrelik hız, 4-5 kişilik
yer,100 kilometrede en fazla 8 litrelik benzin tüketimi, 1.000 RM'nin (Reichsmark)
altında satış fiyatı. 1936'da 4 silindirli Boxer motorlu, 22 beygir güçlü ve
984 cc hacimli ilk 3 test otomobili hazırdı.
Sonradan "Volkswagen" (böcek) olarak adlandırılan hava soğutmalı
otomobil, önce Alman İşçi Birliği çerçevesindeki Nasyonal Sosyalist Yardım
Kuruluşu "Kraft durch Freude"den (Neşeden güç doğar) esinlenerek
"KdF-Wagen" olarak piyasaya çıktı. Porsche genelde bu otomobilin
mucidi olarak kabul edildiği halde asıl konstrüksiyon planları, tasarımını
1925'ten itibaren geliştiren ve Porsche'ye 1932'de bunları boş yere öneren
Çekoslavakya'lı Bela Barenyi'ye aitti.
Savaş İçin Tasarımlar 1937'de NSDAP'ye (Alman Nasyonal Sosyalist İşçi Partisi)
giren Porsche bir yıl sonra SS'e de katıldı. Buna karşın, yalnız işini düşünen
ve politikayla ilgisi olmayan bir insan olarak tanındı. Basit bir tasarımcıyken
Wolfsburg'daki Volkswagen AG'nin kurucusu ve yöneticisi oldu. Porsche burada
"böcek"in seri üretimine başladı.
Yeni teknik gelişmelere tutkun olan Porsche, İkinci Dünya Savaşı'nda askeri araç
üretimine ağırlık verdi. Alman Devleti'nin en büyük ulusal onur madalyasını
aldıktan sonra "profesör" ünvanını kullanabilen zırhlı araç
tasarımcısı olarak ön plana geçti. Ayrıca Volkswagen'i askeri amaçla cip ve
yüzer araç haline getirdi. Porsche'nin işletmesi savaşın bitmesine bir yıl kala
Gmünd/ Karnten'e nakledildi.
Almanya'nın teslim oluşundan sonra tutuklanan Porsche bir Fransız cezaevinde
kaldı. 1947'de kefaletle serbest bırakıldı. Bundan böyle, oğlu Ferry'nin
yönetimi altında onarım işleri ve yedek parça üretimiyle ayakta kalmaya çalışan
Karnten'deki fabrikasına kendini adadı.
1948'de kendi adı altında tanınan, 40 beygir gücündeki bir VW motoruyla
donatılmış olan ilk spor arabasını piyasaya çıkarttı. İşletmesi 1950'de tekrar
Stuttgart'a nakledildi ve Porsche burada 75 yaşında öldü.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
YATMA ZAMANI
GEREKLİ OLANLAR: Oyuncak hayvan Oyuncağı içine alacak büyüklükte karton kutu Eski havlu, eski kumaş parçaları, pamuk Çocuğunuz uy...
-
Türk milletinin bugün ve gelecekte tam bağımsızlığa, huzur ve refaha sahip olması, devlet yönetiminin millet egemenliği esasına dayandırılma...
-
KARADENİZ BÖLGESİ A. BÖLGENİN GENEL COĞRAFİ ÖZELLİKLERİ Türkiye’nin kuzeyinde yer alan bölge, ismini Karadeniz’den alır. Doğuda Gürc...
-
14. Yüzyıl Başlarında Anadolu ve Avrupa’nın Genel Durumu 1243 yılında Kösedağ Savaşı’nı kaybeden Türkiye Selçuklularının merkezi otorites...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder